Bu Blogda Ara

5 Ocak 2011

İşe başlamadan önce yapmamız gereken değerlendirmeler

İş fikrimiz hazır; tutkumuz ve motivasyonumuz tam. Peki işe nereden ve nasıl başlayacağız? İşimize başlamadan önce her şeyi çok iyi düşünmüş olmalıyız çünkü para kaybetmek; ismimizi ve ilişkilerimizi zedelemek istemeyiz ve temel değer ve stratejilerimizi korumak isteriz.

İş fikrimizi belirledikten sonra onu değerlendirmeliyiz. Kendimize soracağımız bazı sorular şunlardır:
a) Bu fikrimi gerçekleştirebilmek için parasal (birikim, kredi, yardım, vs); bilgi (yapılacak iş ile ilgili); çevre; ilişkiler gibi kaynaklara sahip miyim?
b) Bu iş isteğime, tutkuma uyuyor mu? (özellikle işin devamlılığı için önemli)

Kendimizden ve yeterliliğimizden emin olduktan sonra ise ürünümüzü ya da hizmetimizi hangi kitleye sunacağımızı, bu alanda kimlerle rekabet halinde olacağımızı, yani pazarımızı düşünmeliyiz. Pazarın çekiciliğini değerlendirerek, bu pazardan nasıl pay alabileceğimizi; daha da önemlisi rakiplerimizden daha çok payı nasıl kazanabileceğimizi hesaplamalıyız. Ürünümüzü ya da hizmetimizi diğerlerinden daha çekici ve özel kılacak stratejiyi belirleyerek fark yaratarak daha çok pay alma şansımızı arttırabiliriz.

1. İhtiyaçların ve t alebin belirlenmesi: Öncelikli olarak yanıtlamamız gereken soru pazarda ürünümüz ve ya hizmetimiz için talep var mı; böyle bir ürün/hizmete ihtiyaç var mı? Ürün ve ya hizmetimiz ile ilgili hedef kitlemizin isteği nedir? Nasıl bir boşluğu doldurmak istiyoruz? Ürün ve ya  hizmetimizin ilgi görmesi ve işimizin yürümesi için pazardaki bu ihtiyacın iyi belirlenmesi ve ürünün iyi konumlandırılması gerekmektedir.

Hedef kitlemizin ihtiyaçlarını ve talebini anlamak için yapılacak en yararlı şey anket yapmaktır. Bu ankette ürün/hizmetimiz ile ilgili bilgi verip anket katılımcılarına böyle bir ürünü/hizmeti şu anda kullanıp kullanmadıkları; kullanıyorlarsa hangi özelliklerinden memnun hangilerinden memnun olmadıkları, ne kadar sıklıkta kullandıkları;  kullanmıyorlarsa böyle bir ürüne/hizmete ihtiyaç duyup duymadıkları; duyuyorlarsa nasıl bir ürün/hizmet istedikleri, böyle bir ürüne/hizmete ne kadar para verebilecekleri gibi ürünümüzün ve ya hizmetimizin hedef kitlemizi cezbedecek şekilde hazırlanması, sunulması, fiyatlandırılması ile ilgili tüm sorular aktarılmalıdır. En az 40-50 kişiye uygulanacak bu anketin sonuçları analiz edilerek iş planına "Pazar Araştırması" bölümüne girilmelidir.  Ürünün/hizmetin oluşturulması bu analize dayanmalıdır.

2. Rekabet: Pazar araştırmasının, talepten sonraki en önemli unsuru da rekabettir. Ürünümüzü/hizmetimizi sunacağımız pazarda aynı işi ve ya benzer işi yapan şirketler (rakipler) var mıdır? Varsa, rakiplerimiz hakkında detaylı bilgi edinilmelidir. Rakiplerin iş modelleri; fiyatları; pazarlama faaliyetleri; stratejileri değerlendirilmelidir. Bizim ürün/hizmetimizi rakiplerimizden daha cazip hale getirmek için neler yapılabilir düşünülmelidir. Bu fiyat avantajı olabileceği gibi; daha özellikli bir ürün/hizmet de olabilir.

Böylece henüz daha işe başlamadan pazarı; talebi ve rekabet ortamını anlayarak bazı riskleri minimize edebiliriz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder